Lateranen, Spagna, Popolo - Reisverslag uit Rome, Italië van Mama Linda - WaarBenJij.nu Lateranen, Spagna, Popolo - Reisverslag uit Rome, Italië van Mama Linda - WaarBenJij.nu

Lateranen, Spagna, Popolo

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Mama

29 April 2008 | Italië, Rome

Om half acht ging de wekker om vervolgens een kartier later op te staan en een uur later te ontbijten. Vanaf daar gaan we met de metro naar San Giovanni waar de Sint Lateranen, het voormalige Vaticaan op de agenda staat. Nadat we de kerk bezichtigd hebben; echt een supermooie grote ruime kerk waar even later de paus komt lopen we een rondje door de kruisweg waar een aantal oude monumenten tentoongesteld staan. Hier kom ik er ook achter wat het verschil is tussen kruisgang en –weg ;-( Na de kerk zijn we naar de Scala Sancta (heilige trappen) gelopen die hier tegenover liggen, en vroeger tot hetzelfde gebouw behoorden. Deze trappen gaat dat Sint Helena, moeder van Constantijn de Grote deze van Jeruzalem naar Rome heeft overgeplaatst. Het verhaal gaat dat als je knielend deze trappen bestijgt en iedere trede een gebed bid je voor jezelf of iemand anders een volledige aflaat verdienen. Wij liepen echter over de trap naar boven om door het superbeveiligde raampje naar het Sancta Sanctorium (Heilige der Heiligen) te kijken, vroeger was dit de privé bidkapel van de paus, maar tegenwoordig worden hier belangrijke relikwieën tentoongesteld. Ook hier wint de commercie het met schuin tegenover deze ruimte een winkel met religieuze artikelen. Tot slot gingen we naar het Vaticaans historisch museum, waar we voor moesten terugkomen omdat het eerder gesloten was. Hier kregen we een rondleiding door het Lateraans paleis waar een aantal belangrijke verdragen zijn gesloten, langs mooie ruimten met muurschilderingen en mooie plafonds, de bidkapel van de paus en een museum met portretten van voormalige pausen, kostuums en gebruiksvoorwerpen zoals een bidstoel met speciale leuning zodat de paus kan leunen.

Tegen kwart voor twaalf vertrokken we met de metro naar het Piazza del Popolo (plein van het volk) met de twee kerken; Santa Maria in Miracoli en Santa Maria Morte Sante die beiden parallel lopen aan een straat. Helaas waren beide kerken gesloten. Dus terwijl Sophie op het plein bleef wachten bij de fontein waar een straatartiest bezig was klom ik de Pincio op naar het Piazza Napoleone om van het uitzicht te genieten. Het was duidelijk dat er achter deze berg een vrij luxe wijk gelegen was. Nadat ik terug was zochten we een restaurantje op waar we van een heerlijk toeristenmenu genoten van macheroni als voorgerecht en vervolgens vlees, patat en courgette met als toetje fruit.

De volgende halte was Spagna waar we vanuit de metro meteen met een lift naar boven konden om naar de Trinita dei Montei kerk te gaan. Helaas was deze kerk net gesloten vanwege de lunchpauze en stond de gevel volledig in de steigers. Dus daalden we af via de Spaanse Trappen die versierd waren met enorme bloembakken en behoorlijk bevolkt waren met zowel toeristen als locals die hier van de pauze genoten. Beneden aan de trappen stat het Palazzo Spagna, dit was vroeger de ambassade van Spanje en de trap verbond de ambassade met de kerk. Helaas kon je niet naar binnen, maar door het hek kon je wel genieten van de binnenplaats met fontein. Vervolgens liepen we verder door een winkelgebied naar de Piazza Michelangelo met een schitterend beeld en vervolgens een van de andere Roomse hoogtepunten; namelijk de Trevifontein. Het was even zoeken want je kon de fontein al vanaf een afstandje horen, maar de mensenmassa maakte snel duidelijk waar we moesten zijn. Hier haalden we een ijsje bij een van de ijssalons om vervolgens op een bankje te genieten van het aanblik van deze reusachtige fontein en het water dat er uit stroomde. Natuurlijk probeerden we er ook een aantal muntjes in te gooien via verschillende manieren zodat er altijd wel eentje goed terecht zou komen en we dus terug komen in Rome.

Nadat we weer een beetje waren opgeladen liepen we door naar het Piazza Colonna met de zuil van Marcus Aurelius en het Palazzo Chigi, de Piazzo Monteciterio ook hier zou een zuil staan maar was helaas afgezet en hadden we weer een ontmoeting met Berlusconi. Dus liepen we door naar de Tempel van Hadrianus aan het piazza da Pietra. Deze tempel werd al in 145 gebouwd op het romeinse marsveld. Na het romeinse tijdperk raakte ook deze tempel in verval en werden de stenen afgebruikt op een aantal zuilen na die gebruikt werden voor een fort. De volgende halten waren weer een aantal kerken; ditmaal de Basilica Sant Ignazo wat een jezuïetenkerk is, de Santa Maria Sopra Minerva, een zeer oude kerk, de Santa Caterina du Siena, hier ligt het graf van de heilige Catherina du Siena patroonheilige van Rome, Italië en zelfs heel Europa, de Sant Eustachio en Sant’Ivo. Het volgende punt was het Pizza Navona, vlakbij het Pantheon. Vroeger werden er op dit plein atletiekwedstrijden gehouden waardoor het een ovaalvormig karakter heeft. Aan het eind van het plein is het even zoeken, maar kan je nog een oude poort ontdekken. Het plein wordt voornamelijk bepaald door de Sant’Agnese in Agone, ontworpen door de concurrent van Bernini. Die een van de twee fonteinen op het plein heeft ontworpen; namelijk La fontana dei Quattro Fiumi (vier grote rivieren), de andere fontein is de Fontana del Moro (moor) en in het midden staat er een zuil. Vanaf hier gingen we weer richting het hotel en probeerden nog de Santa Maria in Maggiori, maar die was helaas gesloten evenals de Santa Pudenziana.

Dus tegen half negen gingen we eten bij Bella Roma met een heerlijke pizza diavolo en een van de taartjes die tentoongesteld werd waar we nadat we terug waren in het hotel nog heel lang hebben liggen kletsen.