Vaticaan - Reisverslag uit Vatican City, Vaticaanstad van Mama Linda - WaarBenJij.nu Vaticaan - Reisverslag uit Vatican City, Vaticaanstad van Mama Linda - WaarBenJij.nu

Vaticaan

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Mama

28 April 2008 | Vaticaanstad, Vatican City

Vandaag zijn we vroeg opgestaan omdat we wouden proberen in een dag het Vaticaan te bezichtigen. Er stonden vijf ‘hoogtepunten’ op de agenda; namelijk Piazza San Pietro, de Basilica San Pietro, de koepel, de graftombes van de pauzen en het Musei Vaticani met de Sixtijnse kapel. Om precies acht uur zaten we aan het ontbijt, waarna we per metro naar Ottaviano zijn gereisd. Onderweg naar het Sint-Pietersplein liepen we langs een enorme rij van mensen die wachten voor het Vaticaans Museum. Echter toen we aankwamen op het plein was het erg rustig en na een kwartier waren we al door een douane heen. Het plein zelf hebben we dus maar voor later bewaard. We hebben ons langs de groepen toeristen gemanoeuvreerd en zijn als eerst de basiliek ingegaan.

De Sint-Pieter is gebouwd op de plek van het voormalige Circus van Nero waar de apostel en eerste paus Petrus is gekruisigd en begraven. In het voorportaal zijn vijf deuren waarvan een de Porta Santa; welke alleen in de jubileumjaren geopend worden, zoals 2000 en bij de begrafenis van Paus Johannes Paulus II. Aan de zijkanten staan beelden van Constantijn en Karel de Grote. In de kerk zelf waren een aantal dingen die we wouden zien. Zo wou Sophie graag de Pieta zien die Michelangelo in 1499 heeft gemaakt. De weg vervolgend door het rechterschip kwamen we langs een kapel waar alleen gebeden mocht worden. Hier zijn we even naar binnen gegaan voor een kort gebed. Verderop stonden de biechthokken, na een kort moment van twijfel heb ik het toen toch maar niet gedaan omdat ik er nog niet klaar voor was. De volgende halte was vooraan bij het middenschip, het genadebeeld van Petrus. Nu waren we vlakbij de koepel welke omhoog wordt gehouden door beelden van vier heiligen; Sint Andreas, Veronica, Sint Helena en Sint Longinus die relieken bevatten. Onder de koepel staat een baldakijn, welke is gemaakt in 1633 door Bernini van het brons van het Pantheon. De gedraaide zuilen komen terug uit de oorspronkelijke kerk gebouwd door Constantijn en zijn gebaseerd op de tempel van David en Solomon. Onder het baldakijn ligt de graftombe van Petrus. Achter het baldakijn staat de Cathedra Petri; een stoel die wordt toegeschreven aan Petrus, maar waarschijnlijk van een rijke Romein was. De vier beelden bij de stoel stellen de vier kerkvaders voor, en daarboven is een raam waarin de Heilige Geest wordt gesymboliseerd door een witte duif. Om de stoel is een gouden aureool afgebeeld met engelen. In het midden van het linkerschip bevind zich een deur die toegang heeft tot het koorkapel en een museum. Hier hangt ook een marmeren plaat met de namen van alle pausen.

Na het bezichtigen van de kerk hebben we de ingang genomen die ons leidde naar de koepel. Hier hebben we gekozen om het eerste deel per lift te doen, die ons naar het dak van de Sint Pieter leidde. Vervolgens liepen we een klein trapje op en kwamen we na een gang terecht in de koepel boven het baldakijn zodat we deze van boven konden bezichtigen. Een deur hier leidde ons verder door de koepel naar boven waar we na een lange tocht konden genieten van een geweldig uitzicht richting alle kanten. Zo konden we onder andere de Vaticaanse tuinen inkijken, en was er een erg ver uitzicht. Terug op het dak zijn we nog even het souvenirwinkeltje ingedoken, waar we allebei onze eerste inkopen hebben gedaan. Vervolgens hebben we de andere ingang genomen naar de graftombes van de pauzen onder de kerk. Hier stonden de graven van verschillende pauzen opgesteld, waaronder die van Johannes Paulus II. Op dit graf lag een erg mooie zilveren roos. Ook konden we langs het graf van Petrus lopen, hier mocht je echter niet stil staan om goed te kijken en zat achter een glazen wand.

Nadat we alles gezien hebben liepen we het plein weer op, op zoek naar de zwarte marmeren stenen vanwaar alle zuilen achter elkaar staan. De fonteinen zijn uit 1612 en 1674 en in het midden staat een Egyptische obelisk die vroeger dienst deed als draaipunt in het Circus van Nero. In de middeleeuwen dacht men dat er een urn in zat met het as van Julius Ceasar, op dit moment staat er een kruis boven met een reliek van het kruis waaraan Jezus is gestorven. De marmeren stenen geven de windrichtingen aan. Daarna gingen we op zoek naar de Friezenkerk; de Nederlandse kerk in Rome, maar in geen enkele reisgids staat vermeld. Deze was makkelijker te vinden dan verwacht, maar was helaas alleen op woensdag en zondag open.

We liepen eerst langs een informatiepunt om te vragen hoe we aan kaartjes konden komen om de mis van Hemelvaart bij te wonen. Een groot deel van het plein werd namelijk bezet door stoelen en er stonden schermen. Na van hier naar de Office Scuvio en vandaar naar een ander Information Point gestuurd te hebben, hebben we de hoop opgegeven en zijn we op zoek gegaan naar een restaurant. Omdat je niet vaak in Rome bent zijn we hier voor de pasta’s gegaan en heb ik Lasagne Bolognese gehad.

Na afloop zijn we naar het Vaticaans Museum gegaan waarbij we helemaal buiten de muren om moesten lopen en er steeds een nieuwe bocht was. De rij was echter gelukkig helemaal verdwenen en we konden direct binnen onze kaartjes kopen. Vervolgens waren er twee routes waar we uit konden kiezen; omdat we allebei graag naar de Sixtijnse kapel wouden besloten we voor die route te gaan. In totaal zijn er 54 zalen, waar je door heel veel heen moet, wil je bij de Sixtijnse Kapel eindigen.
Als eerst kwamen we op een soort van binnenplein uit waar we de route volgden en als eerst in hetMuseo Chiaramonti waarin busten en beelden bevinden van belangrijke personen. We gingen echter meteen naar links naar het Museum Pio-Clementino aankwamen. Hier waren verschillende zalen, waaronder een zaal met Romeinse kunst, een kapel met een borstbeeld en vervolgens de Galleria della Statue met Romeinse beelden. De Salle degli Animali met een verscheidenheid aan opgezette dieren. De Sala della Muse met schilderingen en de beelden van Apollo en negen muzes. De Sala Rotonda met een doopvont en verschillende mozaïeken. De Sala a Croce Greca met de sacrofagen van Constantijn en Sint Helen.
Het volgende museum is de Museo Egiziano met verschillende antieke Egyptische materialen, zoals mummies, papyrussen, spijkerschrift en het beroemde Boek van de Dood. Na deze zalen kwamen we terug in de eerste zaal van het Pio-Clemente, waardoor we die twee keer gezien hebben.
Vervolgens hebben we de trap naar boven genomen en heb ik gekeken in het Museo Gregoriano Etrusco, maar aangezien deze boven het Egyptisch museum was ben ik hier niet naar binnen gegaan.
Wel moesten we een hele lange hal door die ook wel Galleria della Carte Geographiche werd genoemd en waar, zoals de naam al zegt, verschillende antieke kaarten van Rome en Italië te vinden waren en een hele mooie plafondschildering. Deze liep over in een Gallerij met wandkleden die op zichzelf of in combinatie verhalen vertelden uit het Oude Testament of de geschiedenis.
Het vervolgde in de Stanza die Rafaello; welke bestaat uit vier zalen die door Rafael (of zijn leerlingen) zijn geschilderd, waaronder de Sala die Constantine (met schilderingen uit het leven van Constantijn), Stanza die Eliodore (vier voorbeelden van God die zijn kerk beschermd), Stanza della Segnatura (de voormalige zetel van het kerkelijk tribunaal en bevat schilderingen met diverse onderwerpen) en tot slot de Stanza dell’Incendro di Borgio (over de Borgobrand).
Na een trap naar beneden en weer naar boven te hebben moeten gaan in de Pinacotheek met diverse moderne schilderijen kwamen we in wat we dachten dat het hoogtepunt zou zijn; de Sixtijnse Kapel. Hier was het echter superdruk en iedereen was aan het praten, ook al was duidelijk aangegeven dat dat niet mocht. Onder andere door de drukte, maar ook door het houterige schilderwerk viel deze Kapel toch wel tegen. Door de mensendrukte was het ook ontzettend warm en benauwd en zijn we verder gegaan richting de uitgang, waarbij we nog door twee zalen en een gallerij liepen.

Aan het einde hadden we wel zin in een ijsje, maar helaas hadden ze die niet in zowel het restaurant als de pizzeria dus hebben we de tweede route laten zitten en zijn we via de beroemde wenteltrap van Morno uit 1931 naar buiten gegaan en daar voor de deur een ijsje gegeten. Deze waren echter super prijzig; voor een ijsje met 3 smaken betaalde je 10 euro!!!

Hierna zijn we met de bus naar Castel D’Angelo gereden, zodat we daarvoor niet later terug hoefden te komen. Geen van beide had de behoefte om hier naar binnen te gaan, dus voor de tijd hoefden we niet bang te zijn, uiteindelijk bleek dat het anders gesloten was op maandag. Vanaf e bushalte liepen we nog onder de Passeto door (de vluchtroute van de paus en zijn schatten naar deze burcht). Voor de burcht zat het helemaal vol met straatverkopers die van alles en nog wat probeerden te verkopen. Na een foto te hebben gemaakt zijn we via de Engelenbrug met de beelden van Petrus en Paulus en een aantal engelen naar de bushalte aan de andere kant van de brug gelopen. Op de brug was er een bruidspaar die trouwfoto’s aan het maken was; iets wat we nog een paar keer zouden zien die week.

Met de bus gingen we vervolgens naar Termini om te kijken hoe we naar Pompei konden op woensdag. Onderweg kwamen we nog langs de Chiesa Nuova en de Area Sacra del Argentina. Hier besloten we uit te stappen om op zoek te gaan naar de Il Gesu, deze kerk was echter al gesloten. Wel kwamen we toen langs een gebouw waar een aantal mensen en videoteams stonden, en wat navragen leerde ons dat Berlusconi daar zat en zojuist was uitgeroepen tot premier. We hebben een half uur gewacht, en zijn toen weer verder gegaan omdat er niets te zien was. We namen dezelfde bus langs Piazza Venezia, de markthallen van Trajanus en een aantal kerken en musea op de Via Nazionale. Vanaf hier hebben we de metro gepakt naar Victor Emmanuel waar we op zoek gingen naar een van de restaurants die we de vorige dag hadden gezien om uitgebreid te gaan eten. Dat wil zeggen een pasta (Macheroni) als voorgerecht en een pizza (wederom Diavolo, omdat ze weinig andere pizza’s met salami hebben) als hoofdgerecht en als toetje een taart. Rond elf uur waren we terug in ons hotel waar we vrijwel direct zijn gaan slapen.