Alfama & Terugreis - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Mama Linda - WaarBenJij.nu Alfama & Terugreis - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Mama Linda - WaarBenJij.nu

Alfama & Terugreis

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Mama

25 Februari 2009 | Portugal, Lissabon

Voor het ontbijt hadden we alles zo ingepakt dat we onze bagage op de kamer konden laten staan (we moesten voor twaalf uur uitchecken) en direct weg konden. Omdat we verschillende plannen hadden gingen we na het ontbijt allebei onze eigen weg. Sophie ging inkopen doen en ik wou nog een aantal dingen zien waar we niet aan waren toegekomen.

Ik kon echter niet kiezen of ik met de elevador naar de Igreja de Carmo ging of eerst met tram 28 helemaal de berg op en dan terugwerkend naar het hotel terug te komen. Uiteindelijk besloot ik lopend op zoek te gaan naar de Casa Alentejo, die ik ondanks het adres niet kon vinden. Wel kwam ik een kerk (naam kon ik niet vinden) tegen die open was. In de kerk was een man bezig met lege kaarsen te verwijderen. Dus vroeg ik hem of het toegestaan was om foto’s te maken. Deze kerk was ingericht met zeer veel pastelkleuren en grote kroonluchters. De koster wees me op een schilderij waarop het ontstaan van Lissabon te zien was. Ook was er een nis met Mariakapel die blauw geschilderd was met gouden sterren. Ondanks dat het een vrij kleine kerk was heeft deze veel indruk op me gemaakt.

Daarna liep ik door naar tram 28 waarbij ik de St. Nicolaas kerk tegen kwam. Ook hier stonden de deuren open. In deze kerk was het zeer bedrijvig met mensen die aan het bidden waren, vrouwen die aan het schoonmaken was en een priester die biecht hoorde. Ook deze kerk was pastelkleurig met links voorin een kapel met een Fatimabeeld met de drie kinderen.

Tot slot liep ik door naar de tramhalte voor de Maria Magdalena waar we eerder ook waren geweest. Nu was er echter geen mis dus ging ik naar binnen, hier mocht van de koster echter geen foto’s gemaakt worden. Ik was net op tijd en zag de tram aankomen die me heuvelopwaarts zou voeren. Vlak voordat ik instapte zag ik in het winkeltje een Fatimabeeldje wat ik zeer mooi vond.

Bij het Largo de Carmo stapte ik uit om de route in mijn reisgids te volgen naar de Miradouro Nossa Senhora de Monte. Dit was een zeer steile klim, dwars door een woonwijk waar de was uithing. Wat best fijn was, nadat ik gister het gevoel had gehad in een spookstad te zijn. Echter eenmaal op de top was er het mooiste uitzicht van de hele week. Je keek zuidelijk neer op het kasteel en de Sao Vicente. Westelijk had je de benedenstad en Chiado. En richting het noorden de nieuwbouw. Wat nog het mooiste was, was dat de Taag ontzettend mistig was en er huizenhoge mistbanken de Taag verhulden. Echter waren de Cristo Rei en de Ponte de 25 Abril wel zichtbaar. Onder de bomen was er ook een Mariakapel met de Nossa Senhora de Monte. De kapel was afgezet met een wit hekwerk in de vorm van een rozenkrans. Dit was zeker een van de mooiste (en rustigste) plekjes van Lissabon.

Na afloop liep ik terug naar het plein waar ik nog even doorliep naar de Igreja Graca. Hier was echter een mis begonnen, omdat ik niet goed wist hoe lang dit zou duren (en het vrij vol was) leek het me niet verstandig om te blijven zitten en het askruisje te halen. Voor zover ik de kerk kon zien had het zeer veel weg van de Maria van Jesse kerk in Delft. Het uitzicht was ongeveer hetzelfde als daarvoor dus nam ik de tram naar beneden, op weg naar Chiado.

Lopend was echter waarschijnlijk sneller geweest. Vlak na de kathedraal was het een grote optocht van trams die in de file stonden. Toen een aantal andere toeristen weer uitstapten besloot ik datzelfde te doen en een aantal inkopen te doen en terug te lopen naar het hotel. Ik was zeker na vandaag onder de indruk van de stad en de omgeving dat ik zeker een keer terug wil komen!!! Dus kocht ik bij de Santa Antonio de Se een Antoniusbeeldje voor Vincent. Verder besloot ik toch het Fatimabeeldje te kopen, ook al was ik niet in Fatima geweest. Dit was echter zo’n origineel beeldje dat ik het niet kon laten staan. Daarna liep ik verder terug naar het centrum. Waarbij me opviel dat hoe dichter ik bij het Rossio kwam hoe meer Duitsers er waren. In de winkel waar ik een fles wijn kocht voor mijn moeder stond er een enorme rij van Duitsers die een sixpack bier kochten. Uiteindelijk vond ik toch een discothek (muziekwinkel) waar ze fado verkochten. Hier had Vincent namelijk om gevraagd, maar de prijzen waren bijzonder hoog. Ook vond ik nog een magneetje van Sintra.

Precies om kwart voor twaalf kwam ik volgens afspraak in de hotelkamer waar we elkaar de aankopen lieten zien, de spullen pakten en op zoek gingen naar een lunch. We waren allebei langs hetzelfde buffetrestaurant gelopen die we wel zagen zitten. Voor een vaste prijs kon je hier opscheppen wat je wou en was er keus uit soep, salade, specialiteiten en gegrild vlees. Omdat het aswoensdag was beperkte ik me tot de vegetarische salade die echter uitstekend smaakte. Sophie had in een winkel een mooi Jozefbeeldje gevonden en nog wat andere leuke souvenirs, dus nadat ik een smsje had gekregen van Vincent dat hij wel een klein beeldje wou liep ik naar die winkel, waar ze zowaar ook een katholieke fado cd hadden. Die kon ik natuurlijk niet laten liggen.

Tot slot liepen we naar de bushalte waar we hadden uitgevogeld dat bus 44 ons naar het vliegveld bracht en we niet de overvolle Aerobus hoefden te nemen en deze een stuk goedkoper was. Toen deze echter was gearriveerd wou de chauffeur niet voor ons open doen en wees ons op een sticker dat koffers niet waren toegestaan. De Aerobus was echter net van een andere halte vertrokken, dus moesten we in principe twintig minuten wachten. Gelukkig kwam na tien minuten al de volgende en waren we de eersten die instappen. Na een zeer snelle rit, in tegenstelling tot de heenweg, kwamen we aan op het vliegveld, waar vlak voor de entree een beeld van Christoffel stond, als dat geen goede vlucht zou worden…

Toen we echter op de borden keken zagen we dat onze vlucht anderhalf uur vertraging had. Toch liepen we naar de balie om in te checken en werd ons verteld dat er een toestel uit Turkije was gecrasht op Schiphol, waardoor we zoveel vertraging hadden. Als we een overstap moesten hebben konden we ons ticket laten omboeken. Maar dat hadden we niet en we hadden ook geen haast dus gingen we ons toch inchecken. We kregen daardoor wel een tegoedbon voor een drankje bij een café van Harrods aan de andere kant van de douane. We besloten echter eerst nog even van de laatste zon te genieten en bestelden buiten op het terras een drankje. Later gingen we echter naar binnen waar we er achter kwamen dat we niet zoveel hadden aan onze bon. Sophie kreeg geen koffie omdat het alleen gold voor koude dranken en ik kreeg geen water… Er werd echter niets van gezegd dat we hier toch gingen zitten. Vlak voordat we moesten boarden liepen we naar de gate, waar echter geen KLM toestel stond. Wel kwamen er allemaal busjes aangereden dus werden we met een busje vervoerd. Dit werd een enorme rondrit over het vliegveld waarbij we drie rondjes deden om de rotonde, omdat de chauffeur het verschil niet zag tussen een blauw KLM toestel en een ander lichtblauw vliegtuig. Omdat we zelf ook geen KLM vliegtuig zagen, dachten we al dat we een ander toestel zouden hebben. Eenmaal aan boord bleek dat er slechts een kwart van de inzittenden in deze vlucht zaten, de rest was al eerder vertrokken, ook werden we toegesproken door de piloot dat we ondanks geruchten gewoon naar Schiphol zouden vliegen waar we landen met een uur vertraging. Het laatste stuk was best spannend (vond Linda) omdat het enorm bewolkt was en je niet kon zien waar het vliegtuig ging landen. Dit was gelukkig maar even. Daarna was het kort wachten op de bagage en gingen we nadat we ons warm hadden aangekleed op weg naar de trein die ons naar Delft zou brengen en waar ik opgewacht werd door Vincent. Hier namen we afscheid van elkaar met de belofte snel bij elkaar te komen om de foto’s te bekijken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mama

Hoi ik ben Linda en gek op reizen, momenteel hebben we echter twee kinderen dus zit het er niet altijd in. In dit album vind je verschillende verslagen van weekendjes weg, werkweken, rondreizen, kampeervakanties, stedentrips, zonvakanties etcetera. Op dit moment staan ze nog niet van alles online, omdat het voor sommige te lang geleden is en ik er geen verslag van heb bijgehouden. Over het algemeen maak ik ook veel foto's tijdens de reizen die je terug kan vinden op Actief sinds 29 Maart 2009 Verslag gelezen: 294 Totaal aantal bezoekers 257011

Voorgaande reizen:

04 Juni 1985 - 31 December 2020

Home Sweet Home

08 September 2011 - 03 Oktober 2011

Huwelijksreis

25 Februari 2011 - 01 Maart 2011

Istanbul

27 December 2010 - 02 Januari 2011

Taize aan de Maas / Vliet

11 December 2010 - 12 December 2010

Keulen (kerstmarkten)

25 November 2010 - 02 December 2010

De Koningssteden van Marokko

15 Oktober 2010 - 17 Oktober 2010

Champagne & Reims

08 Oktober 2010 - 10 Oktober 2010

Eerstejaarsweekend

03 September 2010 - 05 September 2010

Hannover & Harz

07 Juli 2010 - 11 Juli 2010

Zuid-Engeland

03 Juli 2010 - 06 Juli 2010

Kinderkampjes DZ

17 Juni 2010 - 20 Juni 2010

Reunie Delftsche Zwervers

11 Juni 2010 - 13 Juni 2010

Familieweekend Bad Bentheim

20 Mei 2010 - 25 Mei 2010

Texel (bruiloft)

08 Mei 2010 - 15 Mei 2010

Kandersteg, Zwitserland (Dutch Working Party)

29 April 2010 - 06 Mei 2010

Malta (stedentrip)

23 April 2010 - 25 April 2010

DZ-weekend / ELF (Nederland)

18 April 2010 - 19 April 2010

Valkenburg (spa-weekend)

17 April 2010 - 18 April 2010

Assel, (Vormselweekend)

19 Maart 2010 - 21 Maart 2010

Texel (meet the family)

05 Februari 2010 - 27 Februari 2010

Maya Route (Mexico, Guatemala, Honduras, Belize)

27 December 2009 - 03 Januari 2010

Poznan (Europese Jongeren Ontmoeting Taize)

02 Oktober 2009 - 04 Oktober 2009

Overpelt, Belgie (Eerstejaarsweekend)

17 Juli 2009 - 24 Augustus 2009

India (rondreis)

06 Juli 2009 - 09 Juli 2009

Ommen (Kinderkampjes DZ)

19 Juni 2009 - 21 Juni 2009

Delft (Studentenstamweekend)

06 September 2008 - 06 Juni 2009

Brielle, Alphen ad Rijn, Arcen (Familieweekend)

18 Mei 2009 - 25 Mei 2009

Madeira (zonvakantie)

16 Mei 2009 - 17 Mei 2009

Assel, (Vormselweekend)

24 April 2009 - 03 Mei 2009

Kroatie (rondreis)

20 Februari 2009 - 25 Februari 2009

Lissabon (stedentrip)

13 Februari 2009 - 17 Februari 2009

Parijs (Valentijn)

29 December 2008 - 02 Januari 2009

Brussel (Europese Jongeren Ontmoeting Taize)

31 Oktober 2008 - 02 November 2008

Zaltbommel (KJD)

22 Oktober 2008 - 25 Oktober 2008

Barcelona (familieweekend)

12 September 2008 - 14 September 2008

Bentveld (Eerstejaarsweekend)

20 Juli 2008 - 07 Augustus 2008

Eurotrip per Trabant

14 Juli 2008 - 15 Juli 2008

Ommen (Kinderkampjes DZ)

23 Juni 2008 - 30 Juni 2008

Tenerife (zonvakantie)

06 Juni 2008 - 08 Juni 2008

Ludenscheid, Duitsland (Weekendje)

26 April 2008 - 05 Mei 2008

Rome, Italie (Stedentrip)

24 Juli 2007 - 09 Augustus 2007

Chelmsford, Engeland (World Jamboree 2007)

23 Juni 2007 - 29 Juni 2007

Kreta (Zonvakantie)

19 Mei 2007 - 27 Mei 2007

Kandersteg, Zwitserland (Dutch Working Party)

01 Mei 2007 - 05 Mei 2007

Vlieland (weekendje)

15 Februari 2007 - 19 Februari 2007

Berlijn (weekendje)

01 December 2006 - 03 December 2006

Antwerpen (weekendje)

01 April 2006 - 10 April 2006

Adelboden, Zwitserland (Hellen Sorrow Seminar)

21 December 2005 - 28 December 2005

Tsjechie (Wintersport)

12 Februari 2004 - 15 Februari 2004

Disneyland (Valentijn)

15 Juli 2002 - 02 Augustus 2002

Toronto, Canada (World Youth Days)

14 Mei 1997 - 18 Mei 1997

Londen / Oxford (Schoolkamp)

Landen bezocht: