Ratzeburg - Schwerin - Spandau - Berlijn - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Mama Linda - WaarBenJij.nu Ratzeburg - Schwerin - Spandau - Berlijn - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Mama Linda - WaarBenJij.nu

Ratzeburg - Schwerin - Spandau - Berlijn

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Mama

24 Juli 2008 | Duitsland, Berlijn

Vandaag stond Linda al om half acht op om van de douche te genieten en de telefoon op te laden. Om acht uur stonden ook Chris en Vincent op en werd er koffie gedronken. Het inpakken ging steeds vlugger en ook vandaag kwamen er mensen kijken toen we vertrokken. Vanaf de camping moesten we direct een heuvel op met keien. Daarna reden we naar het centrum van Ratzeburg voor wat foto`s, waar we gisteravond niet aan toegekomen waren. Onder andere van de dom, het eiland en wat mooie huizen.

Er is nog getankt waarna er koers is gezet richting Schwerin. Hier was ook een kasteel dat we wouden zien, zodat we daar ook konden lunchen. Eenmaal daar aangekomen mochten we de parkeerplaats niet op met de aanhanger. Ook de pogingen om langs het kasteel kwamen niet van de grond, door ingewikkelde eenrichtingverkeer wegen en doorgaande richtingen.

Echter was alles wat we zagen van het kasteel, was zeker de moeite waard. Zo stond het los in het water en waren er gouden torentjes. Na de zoveelste daling zaten we op de weg naar Parchim, die we moesten hebben naar Berlijn. Die weg hebben we daarom maar genomen, tot we een lidl tegenkwamen waar we boodschappen hebben gedaan bij de bakker. Hier hebben we ook de reisgids van Berlijn geopend. Aangezien Chris hier eerder was geweest, en goed op de hoogte was van de bezienswaardigheden vertrouwden we deze aan hem toe. Bij de bakker kochten we verse broodjes en berliner bollen. De volgende stop was ook in Schwerin bij de bouwmarkt voor campinggas, hier werden de heren helemaal wild toen ze het assortiment van de Obi hadden gezien, met gevolg dat ieder bordje en winkel werd gezongen. Tot slot werden er via de mcdrive 2 flurry`s gehaald, aangezien het best heet was. De medewerkers van de mac-donald’s konden hier echter niet zo om lachen.

In Parchim was er een omleiding waardoor we de weg misten naar Pritzwalk en in plaats daarvan kwamen we op de weg naar Plau. Hier zijn we afgeslagen op een plattelandsweggetjes naar de gehuchten Klein Niendorf en Paarsch terug naar Parchim waar we dit keer wel de juiste weg vonden. Onderweg zijn we tussen Pritzwalk en Kyritz, in Schönebeck nog een keer gestopt om van chauffeur te wisselen.

Bij Kyritz zagen we toen we aanreden een enorme kerktoren tussen de maïsvelden opdoemen. Hier hebben we een mooie foto van gemaakt voor Tjeerd. De volgende stop stond gepland bij Nauen om de camping te kiezen. Echter zijn we vlak na Pessin gestopt omdat er iets niet goed klonk. Echter was de bandenspanning juist en zat alles goed, waarschijnlijk was het de sterke wind. Terwijl Vincent de auto ging keren hebben Chris en Linda de campings bekeken en uit de kandidaten in Spandau en Potsdam gekozen voor de camping in Spandau, omdat deze dichter bij het centrum van Berlijn lag en met openbaar vervoer beter bereikbaar.

Vanaf hier was het nog ongeveer veertig kilometer naar Berlijn. Ook op dit stuk waren opvallend veel dorpen met kerktorens in vergelijking met het noorden en nog meer windmolens. Een voorganger op motor Vond ons ook bezienswaardig genoeg om zichzelf en de auto op de foto te zetten. Dit tot aan Nauen waar we verder gingen op de gps van Chris. Het was opvallend dat binnen de ring rond Berlijn nog enorm veel dorpjes, landbouw en zware industrie lagen. Tot we in Spandau zaten, waar de camping lag. Dit was nog flink zoeken, volgens de gps waren we er, maar we konden het niet vinden. Dus hebben we maar een andere camping gezocht op de gps. Onderweg moesten we tanken en bleek zelfs de reservetank bijna leeg. Hier hebben we een kaart gekocht ar bleek dat de straat langer was dan de gps aangaf. En zijn we daarheen gereden, de camping van de gps lag namelijk op een eiland. Vlak voor de camping op de kaart vonden we de camping die vooraf was uitgezocht, ook op een eiland maar met brug. De eigenaar had niet veel haast en toonde ook veel interesse voor de auto en rekende half geld voor de aanhanger. Hier was het even zoeken aangezien we met de tenten aan het water moesten staan en aanhanger en auto niet naar beneden mochten, omdat dit waterwingebied was. Vlug zijn de tenten opgezet en genoten van de mooie zonsondergang op de achtergrond.

Tegen negen uur konden we gaan eten en op safari met de trabant. We zijn gemakshalve gestopt bij de MacDonald bij een benzinestation voor een big mac menu. Daarna heeft Chris de tour geleid via gps. Als eerste naar Charlottenburg, daarna naar de Brandenburger Tor door het park. Helaas was dit gesloten dus werden we omgeleid langs Schloss Charlottenburg, Hauptbahnhof en de mooi verlichtte Reichstag. Hier werd er nog naar ons getoeterd door een taxi die achter ons reed en blijkbaar haast had… Na de bocht hadden we een mooi zicht op de Brandenburger Tor. Juist door de afzetting was het mogelijk om na een klein rondje, de auto er precies voor te parkeren en een paar foto`s te maken. Vooral bij de heren leverde dit enorm veel adrenaline. Daarna zijn we langs de Potzdamer Platz gereden, aangezien Vincent deze plek nog niet had gezien, en we dit niet meer dan een langsrijden waard vonden. Daarna reden we via de andere kant van de Brandenburger Tor over de Unter den Linden langs de bibliotheek, opera en universiteit. In een van de winkels stond een Bugatti Veyron 16.4, een van de duurste auto’s die er bestaat, waar de heren beiden naar gaapten, voor zo lang het stoplicht op rood stond. We hebben nog geprobeerd de auto te parkeren om een foto te maken om het contrast te vergroten, maar ook verderop waar de ferrari’s stonden was dit helaas niet mogelijk. Aan het einde kwamen we bij het Museuminsel. Hier was echter geen parkeerplek om een foto te maken. Op het Museuminsel zijn we langs de Berliner Dom gereden, waar we na 10 uur mochten parkeren. Ook andere toeristen maakten gebruik van de mogelijkheid om een foto te maken van de Dom met een trabant op de voorgrond. Tot slot hebben we de trabant naar Checkpoint Charlie gereden en hem daar voor het douanepoortje geparkeerd voor een laatste fotosessie deze avond. Dit was genoeg Berlijn voor deze avond dus zijn we terug gegaan naar de camping en gaan slapen.

Verslag uit: Duitsland, Berlijn

Eurotrip per Trabant

Stel je voor je hebt een vriend, die toen hij 18 was geworden direct zijn rijbewijs heeft gehaald in een Trabant gekocht. Zo’n felgekleurde blauwe auto, die zelfs als je er geen verstand van hebt opvalt. Toen je hem voor het eerst sprak in september de kroeg kon hij alleen maar praten over zijn vakantie afgelopen zomer. Hij was namelijk met een vriend in zijn Trabant naar Rome gereden. Dat was namelijk een lang gekoesterde wens. Na een tijdje krijg je een relatie en voor je het weet is het bijna weer zomer en gaan er plannen gesmeed worden. Aangestoken door zijn verhalen ga je op onderzoek naar de mogelijkheden voor mogelijke bestemmingen en vooral ook onmogelijkheden zoals bergketens. En passant probeer je je rijbewijs te halen, want als je met zijn tweeën een lange reis gaat maken met een auto is het handig dat je in bezit bent van een rijbewijs. Tijdens zijn klusdagen, iedere zaterdag klust hij met twee vrienden die ook in het bezit zijn van een oldtimer aan hun auto’s, wordt er ook druk over gepraat en wordt een van de vrienden ook aangestoken. Hij heeft na lang zwoegen zijn middelbare school diploma gehaald en is er wel aan toe om er even op uit te gaan. Dit leidt tot het idee om met twee oldtimers; een trabant en een mini cooper en vier reizigers een ritje langs diverse plaatsen door Europa te gaan maken. Helaas zegt de reisgenoot van de mini cooper op het laatste moment af en worden de plannen gewijzigd in drie volwassenen, een trabant en een klein aanhangertje. Minuten, uren en dagen gaan voorbij met het organiseren van deze reis. De auto wordt nagelopen, er worden paklijsten opgesteld; een voor de bagage en een voor onderdelen van de auto, er worden kaarten en reisgidsen gekocht, verzekeringen worden gecontroleerd, mogelijke adressen voor logeeradressen worden gezocht en dan is het zo ver. Er ligt een route voor zo’n ongeveer 3000 kilometer dat voert langs Groningen, Noord-Duitsland, Denemarken, Berlijn, stukje Polen, Praag, Bohemen, Zuid-Duitsland, Luxemburg en dan via Keulen terug naar Nederland.